nuffnang

nuffnang

Followers

online user

Thursday, June 27, 2013

Projek Hujung minggu- Resepi Sate mudah ala Bel

Salam,
cerita hujung minngu aritu,
dibawa hingga ke hari kamis..  slow betul daku.. :)

sabtu aritu,
tringin nak mkn sate,
ckp kat asben,
asben, mencabar, alah, sue reti buat ke,
aku kalau bab cabaran ni,, kalah masterchef tau,
terus la, ehhhhh, senang jek sate tu..
boleh punya,

sib baik asben ckp,
ok lah kalau nak buat jugak, nanti abang tolong..
wah..wah.. wah..
umpama rahmat dari langit,
aku tersengih, ada yang nak membantu,

petang sabtu mula projek..
memerap bagai, untuk dimakan ahadnya..

Proses memerap ayam..
buat ayam jek sebab tu jek ada dkt umah,
next time leh wat perut dgn daging lak..
so, perap2, simpan dlm peti ais, utk esoknya..
 


projek mencucuk sate bermula..
thanks abg sayang sebab rajin membantu,
kalau yang cucuk cantik2 tu, semua abg sayang yang buat,
klau aku yang cucuk,
ntah apa2 ntah,
takde skill lansung..
hehehe

tu dia..
bersila bagai.. senang..

pandai lak dia cucuk sate,
siap buat berselang2, mcm anyam daging


taraaa,
hasilnya,
seekor ayam kecil,
dapat la gak 50 cucuk


seisi membakar,
abaikan mak yang dah semakin kembang itu..

senang, nak cepat masak,
memula mak goreng dulu,
pastu, bakar, bg rasa hangus2 bakar tu, bru sodap..

chef membakar utama..
dapur belah sana, goreng kejap,
belah sini utk bakar kasi garing

mak sibuk siapkan kuah kacang, nasik impit bagai..

hasilnya..
berbaloi-baloi..
hanya kos anggaran rm15 awak dapat 50 cucuk sate lengkap nasi impit semua..
kalau kat luar dah RM50++ dah tu..






ngeeee...


Adik sama mcm aku,
sate, ngan bawang cicah kuah kacang, mmg laju..
abah ngan kakak mmg tak makan la bawang tu..

muka bahagia..
opss ada botol susu lak kat tepi tu.. :)

nak resepi..?? senang jek..

amik dari sini

sate ayam/daging

1kg daging/isi ayam dipotong kecil
3 btg serai
3 ulas bawang putih
1 cm halia
1 cm kunyit hidup ( kalau takde serbuk kunyit pun bole)
1 cm lengkuas
2 sudu ketumbar biji
2 sudu jintan kasar
1 sudu jintan halus

sume bahan kat atas ni kisar sekali. jgn banyak sgt air ye.....

tuang dlm daging tadi dan tambahkn garam, gula, dan sedikit cuka (dlm satu sudu teh untuk nak bagi empuk) gaul rata dan perap le berapa lama yg korang suka. kalau malas nak cucuk, buat sate goreng je pun bole. letak sikit minyak dlm kuali dan masukan daging, goreng sampai masak atau garing. daging ni kalau dah kasi rencah simpan dalam esbok letak kat bawah pun tak rosak dlm seminggu tahan. kalau nak makan tinggal goreng je......

kuah kacang
kacang tanah Rm2 goreng dengan minyak pun bole, kalo rajin sangai.....
kisar dengan air terus pun bole atau nak kisar kering pun bole, ikut rajin....tepikan dulu...
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
cili kering kalau nak pedas letak lebih
kisar sume bahan diatas, cuma kalau ada yg suka bole letak udang kering tapi kalau tak letak pun bole....
2 batang serai diketuk je

panaskan minyak dan goreng serai ketuk hingga naik bau. kemudian masukan bahan kisar tadi. goreng hingga garing atau naik minyak....baru masukan kacang kisar. tambah garam, gula dan air asam jawa. masak sampai naik minyak...kalau manis sikit pun sedap.....

4 comments:

  1. rajinnya buat sate...
    puas hati kan..yang pasti sedap
    malam tadi pun makan sate kajang..

    ReplyDelete
  2. bagus.. isteri mcm ni yg suami syg.pandai jimat duit

    ReplyDelete
  3. rajinnya buat sate nok...nampak sedap pulak tu..aku ni pulak asyik malas jer...huhu...

    ReplyDelete

pendapat kwn2 amcm..???

MAI LA KLIK