nuffnang

nuffnang

Followers

online user

Wednesday, November 2, 2011

cuti2 malaysia @ bandung...Part Two

salam bersiaran

sambungan dari part one

23.10.2011

pagi2 lagi kami bangun untuk braekfast dan nak memerah tenaga sehabis mungkin hari nih..

selepas breakfast, kami diambil oleh pak supir yg dibook oleh adikku... acctually kami ada 2-3 nama pak supir yg dicari dan diberi oleh kengkwn, tapi adik aku  yg nak supir nih, dan yg penting dia nak sponsor, aku ok kan jek..:)



ini adalah stesen angkutan kota..
kalau korang rasa mcm taknak tempah pak supir, ok gak kalau naik angkutan nih..
murah jek, aritu aku naik jarak pun x la jauh, kena 20sen jek...
tapi kalau korang nak pergi merata2 jarak jauh2 dan berplan
elok lah tempah pak supir jek...




Trip pertama kami bertolak ke Tangkuban Perahu...




on the way ke tangkuban perahu
kami naik avanza...
dan aku sangat percaya yang muka aku seperti ikan buntal saat ini...


sepanjang perjalanan ke tangkuban perahu
korang bolehlah tengok keadaan penduduk di kota bandung
kepadatan nya
kesusahan mereka mencari rezeki
ada ladang2 teh disepanjang jalan,
sangat cantik ok...
tapi aku kan pakai kamera handphone jek, x sempat nak snap sana sini...
dan ada juga warung2 yg menjual arnab comel2..
rasa nak beli jek bawak balik..hehehe


dan,
setelah berliku2 jalannya
sampai jugak kami kesini...


cantikkan ciptaan Allah...
katanya dah tak berapa aktif kat sini,
tapi anda still boleh nampak asap laharnya tu berkepul2...
so, kiranya bawahnya tu still merah la kan laharnya,
mungkin jek sebenarnya boleh meletus lagi...



suasana kat sini sejuk ye...
nmpak jek mcm panas,
tapi mmg sejuk ala2 genting di tghhari...



ada sign dilarang melewati pagar kat kiri tu,
tapi banyak jugak warga indonesia yg berani mati
melewati pagar tu...



Asal-usul Gunung Tangkuban Parahu dikaitkan dengan legenda Sangkuriang, yang dikisahkan jatuh cinta kepada ibunya, Dayang Sumbi. Untuk menggagalkan niat anaknya menikahinya, Dayang Sumbi mengajukan syarat supaya Sangkuriang membuat perahu dalam semalam. Ketika usahanya gagal, Sangkuriang marah dan menendang perahu itu, sehingga mendarat dalam keadaan terbalik. Perahu inilah yang kemudian membentuk Gunung Tangkuban Parahu.

gambar dari aku, sumber dari wikipedia




anak2 aku nih comot dah mcm anak  orang sana dah gak...



ntah gaya apa ntah dadima dan cucunya nih...



si abah tengah menerangkan apa ntah kat si anak...



permandangan kedai2 cenderamata kat sini...






ada jualan makan2 banyak kat sini...
acctually bagi aku best tangkuban nih,
cuaca tenang dan sejuk..
tapi yg tak bestnya, anda akan dirapati oleh juru2 jual yg sibuk pujuk anda beli jualan depa..
berkerumun sampai tak sempat korang nak hayati permandangan gunung tu...



baso tahu, antara yg glamour kat sana...



boleh jugak ride horse...



korang tau x,
topi ilham tu harganya RM6 jek..
sangat elok kualitinya,
sebijik mcm original
siap bertekad nama 'Ilham Zafran' Lagi...
kalau kat malaysia jangan harap la kan harga tu...



ni lah yg aku katakan,
tengah kami syok2 menghayati permandanga,
ada jek org yg datang menghadap korang,
dok la pujuk suruh korang beli barangnya,
walaupun berkali2 korang tolak,
dia dok la merayu...
nih dia dok umpan ilham..
malas aku nak layan,
kalay beli satu kang, yg lain2 pun berkumpul gak suruh korang beli brg depa gak...



spoil mood tul depa2 nih....



tapi bila aku amati, kesian gak kat depa2 nih,
bermacam2 cara dibuat untuk mencari rezeki
rakyatnya banyak yg susah2...
kanak2 umur fatihah 5 tahun pun ada yg angkat batu lesung menjual merata2 berjalan,
mmg kesian,
bila pergi negara orang, barulah kita rasa betapa beruntungnya aku dilahirkan di malaysia...



bersambung part three...











16 comments:

  1. uishhh awat pakat citer cuti2 obesi belaka kengkawan akak ni?? jeles seh! nak pg jugak!!! hehe

    wah topi ilham mmg siap ada nama RM6 jer.. mmg terbaekk

    ReplyDelete
  2. LR- nih baru part two nih, ada lg 3 part lh...hehehe

    murah kan, linda pun mcm x caya..

    ReplyDelete
  3. bestnya....rasanya klun ke Bandung ..tempat ni wajib pergi ye

    ReplyDelete
  4. dela x pernah sampai sana lagi.. :(

    ReplyDelete
  5. munna- kali pertama ye la kot munna, tapi utk 2nd time ke, xyah la dah kot, terus g jenjalan jek dah..

    ReplyDelete
  6. dalila- insyallah ada rezeki lebih dela leh la kesana..:)

    ReplyDelete
  7. memang kena perah tenaga ni..naik tempat tinggi
    menakjubkan ciptaan tuhan..
    kasihan melihat kanak2 disana bekerja mencari sesuap nasi..

    ReplyDelete
  8. bestnya kat tangkuban perahu tu.. akak pernah ke bandung tp ke tempat tu mmg tak sampai lagi..

    ReplyDelete
  9. Qaifa- kan, kalau anak linda lansung tak pandai berdikari, nak g toilet pun nak kena teman..mmg kagum dgn depa..

    ReplyDelete
  10. hanis- kalau dapat pergi, jenguk la skali, buat syarat, pastu tu dah x yah g lg dah..:)

    ReplyDelete
  11. wah syok nye cuti2 ke Bandung...papa mifz x ponah sampai ke sano lg...huhu

    ReplyDelete
  12. papa mifz- linda g pun time air asia buat promosi..nih dok tunggu lg bila la air asia buat promo lg...:)

    ReplyDelete
  13. x puas tgok gambo... nak lagi nak lagi...

    ReplyDelete

pendapat kwn2 amcm..???

MAI LA KLIK