nuffnang

nuffnang

Followers

online user

Tuesday, November 22, 2011

cara masak laksa johor segera...

Hii geng...
nih cara utk org2 yg agak lombab bab memasak..
semua nak segera jek...
macam aku..
hehehe


Laksa Johor Adami..
sentiasa ada kat umah,
spare dgn speggeti kering..
sardin dalam tin..
kalau org dtg mengejut pun korang dah leh buat...



pes laksa johor
adami..
sedap pes nih..



cara2 pembuatan...
ada kat belakang plastik sebenarnya..
tapi aku ubah gak ikut citarasa aku..

first - rebus ikan, ikut korang la kembung ke sardin, lagi byk lagi sedap..
- buang tulang ikan kemudian blend ikan tu...

kemudian


- tumis bawang merah bawang putih
- masukkan pes, tumis pes tu sampai  naik bau..
masukkan
- masukkan air ikan yg dah di  blend (ingat, lg byk isi ikan tu lg sedap)
- masukkan bunga kantan,  asam keping dlm 5-6 keping, daun kesom
- tak yah boh garam, sbb pes tu pun dah mcm ada perisa dah..
just bubuh ' kiub ikan' ke, serbuk 'cukup rasa' kerr..

sementara mendidih,

- rebus speggeti,
masa merebus speggeti tu, masukkan minyak sedikit ye dlm air rebusan tu
supaya speggeti tu tak benyek dan melekat2...

settle..dah leh makan dah...






aku saja masukkan fishball gak.. sbb anak2 aku suka mkn fish ball..
lg sedap rasanya boh fish ball...




bahan2 penambah selera...
taugeh
kacang panjang potong kecik2..
limau nipis
cili padi...



siap...
sori gambar tak cantik
pakai kamera hp jek beb..



nyummy...



org dtg umah jek
leh buat laksa johor dah..
simple dan cepat..

30 comments:

  1. TERINGIN GK NK WT LAKSA JOHOR TP X PANDAI..PKAI ISNTANT JE LE SNG..TP NT SUTU HR AKN TRY BLJR WT GK

    ReplyDelete
  2. faztee- tu larr.. linda pun satu ari nnti kena blajar wat yg betul2 gak..skrg main bedal jek dulu..:)

    ReplyDelete
  3. cuba try buat hujung minggu ni...

    ReplyDelete
  4. rajin linda.. klu masak laksa ni byk bahan2 dia nak kena pakai kan. huhu..tapi dah ada instant ni lagi senang..

    ReplyDelete
  5. aku serik nak beli pes mcm ni sbb penah aku buat tak sedap giler.. tapi bila tgk yang ini, alamak, aku jadi terliurrrrrrr giler

    ReplyDelete
  6. ni yg rasa nak pi rumah kak su ni

    ReplyDelete
  7. suliana- sue, nih malas nih , bukan rajin namanya..hehehe... mmg byk bahan kalau nak wat laksa johor yg sebenar..

    ReplyDelete
  8. NMo2- niza, kalau brand adami nih, yg mee bandung nye mmg x beberapa sodap bg aku..tp kalau yg laksa johor nih mmg sedap..kwn2 aku pun byk yg suka guna nih..

    ReplyDelete
  9. chichi- instant tu yg menjadi tu..kalau buat btul2 mau nyerrr..hehehe

    ReplyDelete
  10. mudah & senang boleh belajar ni...
    suka dengan laksa johor ni..

    ReplyDelete
  11. kami singgah umah u jerk la mkn leh? ;p

    ReplyDelete
  12. aku sampai skang tak suka mkn laksa johor...kalau laksa penang ke laksa mana ke boleh lak...huhu..

    ReplyDelete
  13. qaifa nur- linda mmg slalu masak yg senang2 jek..hehehe

    ReplyDelete
  14. eB- boleh ajek..eB kalau dtg linda siap wat karpet merah lagik..hehehe

    ReplyDelete
  15. wahida- larr..kita nih slalu berbeza selera.. aku suka meat ball hg x suka, aku suka laksa johor hg x suka...hg suka daim aku lak tak suka..hehehe

    ReplyDelete
  16. mcm best tp masz x minat laksa johor, walopo masz org johor.. boleh gitu?? ahakks

    ReplyDelete
  17. masz- ooo, tak aci tau..nak kena halau dr johor nih..hehehe

    ReplyDelete
  18. bes bes bes! buja mmg suka laksa johor. tq share resepi ni. nnt dah cari bahan2 boleh try.. nyummmyy!! :)

    ReplyDelete
  19. daddylidious- sbb mudah la linda buat..hehehe

    ReplyDelete
  20. oh ini kiro lakso segero la yer...

    ReplyDelete
  21. JZ World- try buja, dah wat, msg sue. terus sue terbang ke kedah..hehehe

    ReplyDelete
  22. papa mifz- yup..tp rasanya separa segera sbb kalau nak lg segera, gi beli kat kedai..tul tak..??heheheh

    ReplyDelete
  23. huihs...kena boli juga ni...bg ado kat rumah...

    ReplyDelete

pendapat kwn2 amcm..???

MAI LA KLIK