nuffnang

nuffnang

Followers

online user

Tuesday, March 8, 2011

kopek IKAN BILIS...mari selamatkan poket anda..


hii kengkwn.. penah kopek ikan bilis x...????
sure penah kan...
tp ibu2 moden nih, termasuk lah aku, slalunya akan beli ikan bilis yg dah siap kopek..
senang..
xpayah pikir2 lg..

kopek ikan bilis pon nak cita kan???..
sbnrnya, bukan psl kopek ikan bilis tu yg aku nak highlight sgt, tapi harga sebuah 'pengopekkan' iteww..

aku pon baru tau psl ini..setelah tanya2 kat pakcik2 penjual ikan bilis..
tips khas utk org yg gilerr nak berjimat mcm aku nih..



harga sebelum kopek utk 1kg 
RM26 

 harga selepas kopek utk 1kg
RM48
 
 
 
beza kan..???
korang akan kerugian RM22 disebabkan kemalasan mengopek kepala dan najis2 itam ikan bilis itew,
 
yg padahal anda leh mcmbuatnya sambil2 anda menonton crita 'spongebob' ataupon  'Dora the explorer'
 
 
ini adalah kajian yg dibuat oleh  pakar analisis ekonomi 'prof belinda' ye
jika terdapat sebarang kesilapan kenyataan
harap maap yek..
 
so, berbalik dari cita diatas..
 
untuk menyebabkan poket aku lebih jimat sebanyak 22engget,
yg mungkin aku leh gunakan untuk membeli nasik goreng ikan masin kantin selama seminggu berturut2..
 
So, dan maka,
 
aku pon mengajar bala tentera aku cara2 mengopek dgn berhemah..
 
 
proses pengasingan..



sambil mononton TV, dan x mandi lg..
elok benarlah, sambil berhanyir2an membusukkan diri demi berjimat 22 engget..



proses menjadik cepat disebabkan bos mempunyai pekerja2 yg komited...



dan budak kecik anak teruna nih yg dipandang enteng..
dialah pengopek yg tanpa jemu2 berkhidmat...
sehingga ke titisan terakhir..
bersih jek hasil pengopekkannya..
kalah kakak nya yg agak berteratur hasil kerjanya..
sampai bacen2 baunyerr..
trus mandi dan wangi balik..


so, moh la beramai2 kita memboikot ikan bilis yg dah siap dikopek ek...


OK tak tips penjimatan aku nih..
next episod ada tips penjimatan lg ye..


2 comments:

  1. hehe.. su pun beli yg dah kopek.. tak tgk plak beza harga tu.. klu nak suruh aqil kopek, mmg masuk mulut je la.. dia mmg hantu ikan bilis :-)

    ReplyDelete
  2. sue- jimat kan..hehehe..ilham pon memula byk yg masuk mulut..tp warning berkali2, tentang taik2 ikan bilis tu, last2 dia trus geli.. tp kalau baya aqil xjalan kot warning2 gitu..kecik lg..

    ReplyDelete

pendapat kwn2 amcm..???

MAI LA KLIK