nuffnang

nuffnang

Followers

online user

Thursday, March 31, 2011

cara2 menghalau tikus dari masuk umah

waduh2..sejak kebelakangan nih aku kaget....
geram tul, de la plak makhluk nih dok masuk dapur aku tanpa kebenaran...
aku syak sekor jek, tapi aku nyer takut tu mcm beribu2 ekor..
sampai satu tahap,
ari sabtu, aku takut giler2 nak ke dapur,
 mintak kebenaran kat abang sayang
 ' bang, sok sue xnak masak ye, sue belanja makan kat kedai'
abg syg tanya "knp"
"sue takut nak masuk dapur, de tikus"...
lerrrrrr
aku basuh botol susu anak pon kat toilet, hehehe...
so, terpaksa la abg syg buat2 brani, mengemas dan membasuh pinggan tetiap ari sementara aku takut tahap maharaja....hehehe

tapi sekarang dah settle...

kami pikir nye pikir,

dari manalah sang T nih masuk, rupanya ada deretan lobang kecil diantara bumbung aku dan jiran...
rasanya lobang tu terlalu kecil, lepas binatang2 saiz katak kecik je kot, tapi kena ngan Tikus bandar nih segalanya logik, kan...

nih la, aku ngan hubby yang ala2 takut2 brani,
telah menaspeler pemisah antra bumbung jiran ngan bumbung kami


ha, hamek kau..
kalau kau masuk lagik xtau larrr,
(buruk giler hasil keras tgn kami)...

dan, walaupun Cik T tu telah disahkan tiada lagik dr umah kami,
tapi aku tetap ada sikit phobia,
kalau tgh2 basuh pinggan, tetiba jek terdetik bunyi2 lain,
mulalah aku nak bersilat langkah kuda2..

so, bagi menghilangkan takut itew,

aku prepare dan wat la kajian sikit,



cara2 menghalau Mr T nih


1. cuba dapatkan dahan pokok durian belanda, letakkan d tempat yg ada tikus tu,

tapi manalah nak dapat ek, dahan pokok nih tgh2 bandaraya nih ek,




2. Tutup Lobang2 yg dijangka laluan utama dia,

aku dah wat dah




3. semburkan air serai wangi..
.aku pon x sure knp, walaupon serai nih wangi, mungkin busuk kot bagi dia...
sembur tetiap ari,
lelama dia takut dah nak masuk umah..


Kredit dr Google...
aku xbeli lagi...rasanya kat hyper market ada kot..




4. bubuh racun tikus, tips dlm tips
bila korang boh racun + makanan tu, pastikan letak jugak bekas air sebelahnya
supaya dia akan mati disitu jugak,
sbb lepas mkn racun tu dia akan panas,
dia akan menggagau2 lari carik air,
so, mungkin akan mati kat tempat2 tersorok,
yg korang susah nak jumpa nanti, tau2 de bau bangkai jek nanti..


5. perangkap tikus..paling glamer...


perangkap mcm cita2 kartun jom and jerry tu..
tapi perangkap nih bahaya,
silap kepit mau berkecai kepala mr T tu,
ngeri lak korang nak cuci bangkai nyer..




kat umah aku pakai nih, dah 3 ekor dapat dah
paling senang, boh umpan,
tau2 esok, de la dia kat dlm tu,
so, besok abg sayang aku ngan machonye akan menyettle kannya...
yg aku tau, tikus tu dah ke alam barzah...
(tapi awas,mcmnepon korang kena hapuskannya jugak,  jgn lepaskannya semula, sbb dia akan datang balik umah korang utk balas dendam)...



begitu lah sikit sebanyak cara2nya..
mcmne pon korang kena hapuskannya
wabak nih beb..


aku dah lega giler,
skrg mmg dah xde dak makhluk tu,
abis serata seruk kami dah carik,
mmg dah xde,
jgn la tetiba kau masuk lagik,


korang mcmne..??
penah alami x..???




11 comments:

  1. rumah sy pun baru2 ni ada cik t gak...guna perangkap tikus tu la...dapat la 3 ekor..rasanay ada lagi kot...hehe..serai wangi tu berkesan ke??nanti nak try la...

    ReplyDelete
  2. aanie- ngeri kan... linda pon baru nak balik carik serai wangi tu, rasanya boleh kot, sbb nyamuk, lipas suma2 tu, pon mmg elegik ngan serai wangi nih...

    ReplyDelete
  3. laaa umah kak ida pun tgh diserang dgn cik t ni.. tengkiu dgn tips ni. jap lg nak carik serai wangi tu

    ReplyDelete
  4. saya pernah mengalaminya. cara yang paling mudah ambil lada hitam dan blendkan. lepas tu tabur dekat tempat yang ada cik t. kalau nak selamat letakkan ditempat laluannya. bau lada hitam itu menyebabkan cik t tak tahan dan akan lari.

    selamat mencuba.

    ReplyDelete
  5. anon- menarik tu..nanti saya try, bahan nya pun mudah jek...mlm nih jugak daku buat..

    aku- aku ngan ilham astha maaaaa, xleh, bela kuching maaaa... eh, tapi tikus bandar nih, dah lg besar dr kucing dah, kucing plak yg takut ke tikus..

    ReplyDelete
  6. tq tq akak memang tengah dok pening kepala macamana nak suruh cik monti ni kua, maklum r dia ni laju giler kalau berjalan. Tu belum lagi dia berlari. Asyik2 makan cili kering. Disorok pun dia jumpa juga. Dah la cili akak kl mari, kat miri mana susah dapat. Paling geli dgn tahinye tu. Nanti malam akak cuba guna serai wang dulu. Kata orang kalau ada buah pom pom lagi bagus...

    ReplyDelete
  7. nik norizan- uwekkk, geli kan..mmg xlalu dan xsenang idup tul kalau dia ada dlm umah, rasa mcm takut2 jek, takut, dia lalu kat kaki kita, mau menjerit dgr sedunia..hehehe

    linda de lg satu tips, kalau suma2 kat atas tu x jalan gak, letak perangkap gam tikus... dia lari2, kakinya akan tersangkut kat gam tu, pastu trus dia xleh wat pe2 dah..sampai kita buang dia.. gam perangkap tikus tu, rasanya kat kedai hardware de jual gak kot, aritu linda beli kat mydin...

    ReplyDelete
  8. kalau cik T ni kat rumah mmg bahaya... lagi2 skrg ni banyak kes melibatkan kencing tikus... harap2 takde dah tikus yg boleh masuk rumah

    ReplyDelete
  9. waa siap ade spray serai wangi?? best tuh..tp buat masa ni belum memerlukan...:) thanks for the tips..hihi

    meh ke rumah,
    ~kerana dia model~
    keep in touch ye...:) ♥♥♥

    ReplyDelete
  10. sy dh guna serai wangi..nk hanis sebotol semburnye.slamber je cikT lintas tepi botol tu..huhu..

    ReplyDelete

pendapat kwn2 amcm..???

MAI LA KLIK