nuffnang

nuffnang

Followers

online user

Friday, December 17, 2010

budak kampung budak bandar..

salam.. smlm aku tgk kartun kegemaran anak2 aku..upin ipin...anak2 aku suka...dalam crita tu ada ayam jantan tok dalang yg berlari2 kesana kesini...dan anak2 aku dgn jakunnya, 'mak itu ayam kan..???' dan aku pun mcm terkesima..anak aku berusia hampir 5 tahun, masih belum yakin itu ayam atau bukan... aikkkkk...mungkin sbb bentuk ayam jantan tu nak mcm 'duck' sikit kot.. 

bila aku tgk crita upin ipin sampai abis, aku suka kalau anak2 aku membesar dalam suasana itu...
kampung, dan banyak pengalaman..
anak2 aku nampak kucing pun jakun gak...
terkebil2 bijik mata memandang kucing tapi takut nak pegang...

kesian anak2 aku membesar di KL...
tak seperti abahnya...
abah tihah yg bdk kecik yg seperti gambar di bawah nih, yg mertuaku cerita agak lasak dimasa kecilnya...
abis, longkang + parit2 kat parit semerah pontian tu diterjah...sampai berkudis2 kaki..tangkap katak, masukkan dlm freezer atas ais box..
sejuk/bekukan katak tu,pastu idupkan balik katak tu ...main siput babi...
tangkap kucing, tunggang kambing (ada kerr..??)..
hehehe..sampai menjerit2 mak panggil suruh balik, kata nak gi terawih kat surau, main lastik ngan kengkwn...bdk kampung..itu lah pengalaman indah nya..
Tgk smart kemain abah tihah..anak D.O la katakan,
pakai pun dah mcm D.O jugak..hehehe


bdk bandar...??? dari kecik, jumpa padang bila mak bawak gi tasik titiwangsa, jumpa binatang walaupun lembu, tgk kat zoo, tgk parit pun longkang tersumbat depan umah...
yg tau main playstation, main game...
sedara mara datang, salam kejap, pastu sambung balik dpn komputer main game balik...

aku dilahirkan d KL, membesar di singapura, dan aku bersyukur masa aku mula melangkah remaja, abah blk kedah...aku bangga bila mengaku aku anak kedah walaupun aku bkn sebenarnya..
dr kedah lah  aku belajar merempit ngan basikal ngan geng2 seangkatan aku gi sekolah, (gi skolah naik basikal beb, anak2 aku, ada org anta & jemput, mcm tuan puteri).....dulu aku meredah parit ban dan lecak sawah...
tgk kengkwn main lintah (walaupun aku geli nak pegang), buang sepah bulan yg slalu masuk dlm umah, halau lembu sapa ntah yg slalu lepak depan umah aku..
selamba je lembu tu lepak beramai2 sampai aku nak kuar gi sekolah pon dia ngan muka gengstar meng 'MOOOOO'......tp aku bangga aku pernah melaluinya..

anak2 aku..???

bwk gi dataran jumpakan padang..ilham dah jakun, sampai nangis..
kalau korang nak tau, kali pertama tihah menjejakkan kakinya ke tanah masa umur nya 3 tahun...
aku dok umah apartment, mana nak jejak tanah..
dulu tihah lari2 sikit jatuh, lari2 jatuh...lembik
mak aku suruh aku bwk dia jumpa tanah dan bg dia pijak tanpa kasut..bg kakinya kuat..
bygkan umur 3 tahun, baru kakinya merasa apa itu tanah...real tanpa kasut..
tu pun aku yg ala2 ngada2 terjerit2, oh, oh, baik2 sayang, krg terpijak duri..
hishhh, mak dia nih..



jumpa air byk2 bila mak abah bwk gi pool..
nih pon gi pool kat KLCC..
jakun gak anak2 aku..
kesian..


jumpa monyet pun bangga..
mak dulu, ada pakcik apa ntah lupa..
bela monyet..nyampah dah dok tgk monyet tu ari2, sampai mak dah x heran dah..


aku cuba bygkan lg ke masa akan datang, bila ilham kawen dgn gadis kampung yg agak lasak...
mungkin perbualan mereka

ilham : 'abang dulu kecik2 selalu tgk cicak' awk pernah tgk cicak..??
wife nya : apa..??? tgk cicak..??? saya dulu masa kecik slalu main lastik cicak., panjat pokok, abang pernah panjat pokok..???best tau..
Ilham : errrrr, xpernah, tgk pokok pernah larr...

eeeiii, malunya..kesian anak2 akuu...xpe, xpe, cooollll ok,  lepas nih aku akan melatih ilham utk memanjat pokok2 didepan umah aku tu, supaya dia tidak akan memalukan dirinya sendiri kemudian hari nanti...hehehe

tihah pulak, memasak, sure suma main blend, blend, blend, lelama xjumpa dah batu lesung,
ingat dadima aku kat kampung, yg sampai skrg masih lagi menggunakan batu giling kalau nak menghancurkan rempah...ahhh, aku rindu itu...masa depan, akan jumpa batu giling tu kat muzium je la ek...

byk lagi bezanya sebenarnya, org dulu, org sekarang, org kampung org bandar, setiap yg kita lalui pasti ada pengalamannya, makin banyak pengalaman, makin banyak la pengetahuan

pengalaman itu bukan dapat dibeli dan dilihat dr cerita2 TV, ianya perlu dilalui..
yg pastinya, anak2 aku pasti banyak ketinggalan dr segi pengalaman hidup diwaktu kecil berbanding yg lain2..

7 comments:

  1. saya merasa membesar di bandar dan juga dikampung...suasana kampung lagi best dari bandar

    ReplyDelete
  2. huhuhuhu...kelakor jer perbualan ilham ngan isteri dia tue...

    ReplyDelete
  3. owwwwhhh sungguhs erupa ngan anak2 rina.. tgk kucing berlari lintang pukang. tgk cicak atas tapak tangan granpa pun menangis geli. dulu dulu rina ada jugak merasa terjun parit kat batu pahat. harris n melati terjun kolam jer lah. itupun puas nasihat.. careful! dangerous! segala bagai lah. dulu belasah lah ko nak terjun, dgn sendiri nya tahu berenang. skrg melati pijak pasir pun geli gelaman sampai terliut liut badan. dulu kita berguling atas pasir tu.

    bila harris jatuh sikit, mula lah carik ais lah, cari plaster lah nak lap darah seciut tu.. dulu luka jatuh terkoyak kat lutut pun belasah jer naik basikal, balik rumah kena marah.

    aii linda.. nampaknya kita ni kena transfer balik kg lah. supaya dorang ni ganas sikit.

    ReplyDelete
  4. hehe..kesian kan kat budak bandar..kita ler sbg org dewasa kena expose kan semua ini kpd mereka..

    ReplyDelete
  5. hehe akak dulu pon walopon nama je duk kg tp takat panjat pokok jambu dpn umah jer... berenang sungai pon mak tak kasi.. danger ok kalu tak der org pantau... hahaha

    sooooooo... skang ni lagi r ngan cucu2... kena panas sket pon dah risao takut demam.. hehe. tak pakai selipar pon dah risao takut masuk bakteria (terpengaruh ngan iklan lam tv lar kot) haha.

    bab memanjat lagiiii lar... takut jatuh pulak.. seme sebe takut lah... tp bila bawak ke taman, tgk anak org cergas2 baru rasa "alahai anak aku..." padahal diri seniri yg alahai.. haha

    ReplyDelete
  6. rizziela- kan...sy walaupun pernah membesar dkt kl dan singapore, kedah jugak yg selalu di hati..syg kedah ku...

    che pah- hahaha...tp logik kan...

    rina- tu la psl, yg klaka nye, kekdg mak nye lak yg over protect..suma xleh..mcmne anak nak maju..hehehe

    sinomosa- kan..kan..byk benda yg xdpt blaja..ok, pas nih mmg ku akan buat jadual, tetiap ptg kena ada latihan memanjat..

    ReplyDelete
  7. anak2 akak lak, tgk kambing ckp horse then tgk bendang ckp Farmville..huhuhu.. tp alhamdulillah, setahun dok di Kedah nie.. dah beransur2 jd bdk kg depa2 nie.. infact, dah terer ckp bahsa kedah lg tu..hehehe

    ReplyDelete

pendapat kwn2 amcm..???

MAI LA KLIK