nuffnang

nuffnang

Followers

online user

Friday, October 1, 2010

knp tihah anak sulung???

aritu dlm kereta Tihah tetiba tertanya..


Tihah :  "Mak, Knp akak xde abang dengan kakak"..????


Aku :  memula terdiam..x tau nak jwp pe...
          "sbb kakak anak sulung lah"..
          mcmne aku leh terbagi jwpn bodoh mcmnih..???...
          at least, tihah lg pandai dr aku...


Tihah : "Akak tau, tapi knp bukan akak yg ada kakak atau abang..???
           akak nak macam adik, ada kakak"...


Aku : sbnrnya aku yg berusia 31 taun nih x tau nak jwp apa...susah btul soklan bdk umo 4 taun nih...
         "sbb kakak special, sbb tu la kakak jd anak sulung"..


Tihah : "Tapi akak 'rindukan' seorang kakak dan abang"
           (sambil memeluk bantal dan merenung keluar tingkap)


Aku : "kakak kan ada abang Irfan dan kak shahirah..
          diaorang kan abg dan kakak"...
         tetiba aku tringat anak2 adik iparku..


Tihah : "tapiiiii, akak nak abg dan kakak dirumah...
           abg irfan dgn kak shira jarang dgn saya"..


Aku : wahhhh..semakin complicated....
         "xpelakan, walaupun kakak jrg jumpa abg irfan dgn kak shira,
         tapi kakak tau kan diaorang sgt sayangkan kakak...
        nanti mak suruh 'mak uteh' ngan 'mak uda' kerap2
       bwk abg irfan ngan kak shira dtg rumah ye."..
       ayatku seakan memujuk..


Tihah : "mmmmm, ok...."(sambil mengeluh dan merenung kembali keluar tingkap kereta)...



ohhhhhh...aku tgh drive masa tu...kalau dirumah, maunya aku akan memeluk tihah kuat2...
mcm ada sesuatu yg amat besar yg difikirkannya..
wajahnya yg sedih dan kecewa..
knp..???
mungkin, dia terfikir yg dia slalu kena mengalah berbanding adik..????
mungkin, dia terfikir yg adik lebih dimanjakan dr dia..???
mungkin, dia letih bila dia slalu diarah berbuat sesuatu berbanding adik..??
atau mmg dia mmg teringin belaian kakak dan adik sepertimana apa yg dibuat utk adiknya

kesian Tihah..
mak dulu pun selalu terfikir, knp mak xde kakak..???

Tihah anakku sayang,
dikau xtau betapa bahagianya kakak menjadi anak sulung berbanding adik..

segala kelebihan sebenarnya lebih kepada kakak..
dulu, kasih syg mak sepenuh hati hanya utk kakak seorang...
kakak seorang yg mak peluk dan dakap sentiasa..
menyusu bdn dari mak setahun..
susu tin kakak pun dr jenama yg paling mahal, enfapro A+..
yg harganya mencecah RM110 setin..
diapers kakak pun, semuanya huggies, paling cikai drypers..
pakaian kakak pun semuanya lebih mahal dr mak sendri..
setiap hari mak terkejar2 balik kerja semata2 utk menatap wajahmu..

dan, sanggup mak menolak tawaran belajar ke luar negara, UK
yg berbiasiswa penuh masa mengandungkan mu..
dan merelakan diri mak hanya akan berjawatan biasa dipejabat
semata2 ingin engkau selesa dan dilahirkan di malaysia dan dikeliling org2 yg tersayang...
Dadaji dan Dadima yg xsabar2 nak menyambut cucu sulungnya...

dan, engkau betul2 pembawa rezeki bg mak,
surat tawaran kerja goverment mak, betul2 pada hari engkau dilahirkan...26/12/2005

adik xdpt semua itu..
bila ada adik,
mak kena berjimat..
segalanya kena bahagi dua..
adik xpernah minum susu yg mahal2..
dutch lady RM28 satu tin besar je yg paling murah je yg mak mampu..
diapers adik pun selalunya cap Tesco @ Carrefour je..
dah lg berjimat, skrg adik pakai Cloth diapers jek..
sampai melecet2 adik..

adik xpernah mendapat pelukan mak sepanjang masa..
krn mak perlu bahagi2kan dgn kakak...
mungkin kakak boleh pikirkan
betapa bahaginya menjadi diri
Nur Fatihah Amni..

apapun kasih sayang mak sampai kiamat xkan berubah..
Nur fatihah Amni & Mohamad Ilham Zafran...
hanya anak2 mak lah yg memberi semangat utk mak meneruskan hidup yg kadang2 agak sukar..
tempat mak berkongsi kesedihan, kegembiraan, kejayaan..
xdapat mak ucapkan betapa mak sygkan anak2 mak..
mak harap kakak rasa beruntung dilahirkan sebagai anak Belinda Adzmi..

Sayang mak...



###Harap disatu hari, bila kakak dah pandai membaca, mungkin mak pun tiada lg utk menerangkannya,harap tihah akan membaca post ini...betapa istimewanya kakak pada mak..
jgnlah kecewa syg...

10 comments:

  1. kak BeelL nida tesentuh bc n3 nie..betol apa yg sume akak katakan 200% seTuju..... sebab tuh bila sesapa tanya nida biLa nak tambah ahLi kongress....ikut hati memang tak sabaq dh nak tambah..tp BILA tgk sofia yg masih keciL keinGinan tuh tehenti seketika........UNIK kan anak suLung nieh...sume DAPAT YG TERBAIK....tihah tanya soKalan yg hebat...payah gak nak jawab bg dia puas ati kan kakak...

    ReplyDelete
  2. very touching....
    betapa bertuahnya che rashifa nie pun anak sulung...

    yang tak perlu pakai baju yg telah direject oleh adik-adik yg lain

    ReplyDelete
  3. nids- akk menulis sambil linangan air mata..:) sbb pertanyaan dia hari tu, pertanyaan yg kecewa..bkn pertanyaan biasa2..anak sulung mmg unik...kalau dia dah boleh membaca dan matang akk harap sgt dia akan membaca ni, betapa pentingnya dia dlm idup akk..

    efa- :)..ya betul... ilham byk pakai bju bekas kakaknye jek..hehehe

    ReplyDelete
  4. sedih sungguh smbil berlenang air mata jaja tw ni....ayat akk mmg power la...hrp tihah st hari nanti baca la kan..

    ReplyDelete
  5. so touching... akak pon tak leh nak taip ayat2 cenggini.. misti mengalir air mata gak.. hehe

    ReplyDelete
  6. sungguh sedih bila rina baca entry ni. alahai tihah.. as anak sulung ada kelebihan nyer sendiri. moga tihah tak banding bandingkan kasih sayang adik ngan kasih pada tihah..

    ReplyDelete
  7. nasib baik tihah tak mintak adik lai.. ha..ha..

    ReplyDelete
  8. trsentuhnyer rase bler bce post aunty..emma pn ank sulung gak..sllu trpikir knpe emma xde kakak atau abg..tgk org2 len bez jep..pas2 asik2 ite jep kne bralah..sbb emma ade 5org adk brdik..pas2 ema ngn adq yg last girl..so ayh ngn ibu jge sgt..nk keluar hang out dgn mmber pn ayh x bg..jrng2 jep..biler da bsar bru ley..nk msuk skolh brasrma mase skolh dlu pn ayh x bg..sllu stress and nangis..tp biler bce post nih bru phm..maybe btol..

    ReplyDelete
  9. pearl- hehehe..

    mrs cherry- bila dah ada anak nnti mesti cherry tau betapa/ knp ayah xbg keluar mlm2, + pergi jauh2..dulu sy masa remaja pun slalu memberontak...dan skrg..sumpah menyesal bila ada termelawan + ext...bila mak ayah nak kita slalu melekat dgn dia, maknanya dia sygkan kita..lg sedih kalau dia xpedulikan kita kan...

    dan bg akk, anak sulung la yg paling bertuah dr semuanya..slalunya mak ayah nak buat pe2 mesti dia tanya yg sulung dulu..bru tanya adik2, betapa pentingnya anak sulung itu...jgn sedih...setiap anak ada maknanya buat mak ayah..

    ReplyDelete

pendapat kwn2 amcm..???

MAI LA KLIK