nuffnang

nuffnang

Followers

online user

Tuesday, June 15, 2010

aku, spek dan LASIK...fasa sedih dan bahagia

sok 16 hb..dah genap setaun 5 bulan aku celik sepenuhnya..kenapa..?? sbb dulu aku seorang yg celik tapi buta..  aku dulu pemakai Spek (kaca mata) yang tegar..kengkwn aku yg dr skolah rendah sure tau kan watautoccy dan ipah...

1984 bermula lah satu episod sedih..aku telah terpaksa memakai spek..korang bygkan, aku sudah mula memakai spek seawal umur aku 5 tahun..masa kwn2 aku dok masih melompat2 aku dah dok melompat sambil mengawal spek aku...

dan pabila aku skolah rendah, ada kwn2 yg ejek2 aku, mata itik larr, specky larr, tp mungkin sbb spek tu jgak aku slalu memegang jwtn penting dlm skolah, pen. ketua pengawas, pen ketua kelas dll..knp ek..??maybe sbb bila pkai spek kita nmpak cerdik dr biasa..pdhal xde pon...hehehe

dan masuk skolah menengah still mcm biasa..power spek aku makin tinggi time tu power aku dlm linkungan 500 kiri kanan x silap..

dan bila aku melangkah ke universiti, dah pandai melawa, aku dah mula menggunakan 'contact lens'..aku slalu terpikir 'siapalah yg mencipta contact lens nih, kalau aku dpt jumpa, aku nak ucapkan trima kasih tak terhingga kat dia sbb melepaskan aku dr cengkaman spek mata..

masa umur aku 22 tahun, aku kerja sbgai setiausaha projek dkt Minsway Construction, tetiba mata aku slalu bengkak2..pernah aku dpt M.C sampai sebulan sbb mata bengkak, dan doktor suspect aku ada Glucoma, tanda2 awal yg boleh menyebabkan buta..masa tu aku rasa mcm nak pengsan..Ya Allah ujian apakah ini...dan rawatan demi rawatan alhamdulillah aku pulih..tapi disebabkan itu power spek aku mencanak naik 875+ kiri kanan...

Fasa, aku bercinta dan kawen, aku masih ingat lg antara babak2 awal pertemuan aku ngan Hubby aku, masa tu aku pakai contact lens, dkt library, kami sama2 terpandang antr satu sama lain, sdia tersenyap dan berkata 'Cantiknya mata awak!!'...aku terdiam..bila dah bercinta dia kata, yg paling dia suka tgk dkt aku adalah mata aku....dia x tau disebalik mata itu ada contact lens yg mengandungi power sebanyak 8.75++..eeeeiiiii..dan aku mmg xkan pakai contack lens color2 mcm yg org pakai skrg, sbbnya aku xnak org tau yg aku rabun..aku akan pakai yg natural jek...mmmm, sampai ketahap tu larrr...

dan sampai larr selepas aku bersalin fatihah di HUKM, aku ada terpandang iklan LASIK dkt Optimax HUKM tu, tp masa tu x keja kan, so, berangan dan duduk diam2 jek..

dan aku terus terlupa bab LASIK tu..

dan bila aku bersalin Ilham skali lg aku terpandang iklan tu dkt Optimax HUKM..dan time tu aku dah de duit sikit..bila Ilham 4 bulan jek, aku nekad g sana..

di Optimax, ujian demi ujian dibuat utk memastikan mata aku ok untuk di LASIK kan..dan mmg doktor d sana ada suspek aku ada Glucoma,mata aku tak layak untuk di operate..aku nangis....dan nangis... stelah sminggu depa contact aku smula, dan mata aku ok untuk di operate..aku mengis lg, menangis kegembiraan..

tanggal 15hb januari 2009..satu tarikh yg takkan aku lupakan.. thanks abg syg sbb byk memberi semangat..

mata aku dari 875++ kiri kanan, dan sekarang 0+..perfect beb.. aku dah tak rabun lagik...

dulu aku pernah menangis sbb spek aku patah, dan aku x nampak sebutir apa pun, sampai aku nak kencing tgh mlm pun meraba aku nak cari spek, kalau tak aku tak nampak kat mana tombol paip tu..

dan skrg aku bebas...setelah 25 tahun aku dlm cengkaman spek mata..cuba korang bygkan, dr aku 5 tahun...dan kdg2 aku menangis atas nikmat yg telah kurniakan pada aku..

terima kasih Ya Allah kerana memberi aku peluang lagi..

aku sayang mata aku....


aku time2 malas nak pakai contact lens..bapok punyerr tebal spek aku..
mcm makcik2 jek pakai spek nih..

Taraaaaa..mata aku yg sebenar..terima kasih Allah, kerana memberi aku peluang..


smile.....mata yg abg syg suka tu..:)


p.s: walaupun LASIK tu agak mahal, ianya mmg berbaloi baloi...

12 comments:

  1. wow dasat gak lasik tuh.. mmg berbaloi2 r kalu dr 800++ ke 0.. Alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. wahhh... patutlah nampak gambar lama lama linda pakai spek.. rupanya pemakai spek tegar yerk.. hehehe.. bguslah dah buat LASIK tu (laser kan tu? sakit tak? dah terlepas dari cengkaman spek.. hehehe

    ReplyDelete
  3. axelida..alhamdulillah..syukur tak terhingga..

    fira..hehehe..malu la i..(gatai + perasan nak mamp##)

    rina.. aah lasik=laser..sakit sikit jek..x sakit sgt larr, sbb dia de bius..sakit lagik bersalin..hehehe..
    kalau de sesapa family yg rabun dan nak buat, amatlah dialukan, mmg berbaloi..

    ReplyDelete
  4. aku dah lama terdengar n tertanya2 pasai menda ni.. aku pun rabon gak.. xle byk sgt.. tp silau lebey dr rabon.. rabon 275 silau 300.. kalu nk lasik bajet lam bopa r?? xdak sumber survey...

    ReplyDelete
  5. watauwatoccy- aku buat dkt optimax, x silap aku, optimax ada cawangan dkt penang..banding yg lain, optimax paling murah, aku buat dua2 mata empat ribu lbih..kalau hg tanya company yg lain2 mmg mahal ada kwn aku buat dkt vista sampai rm15ribu..

    mmm,kalau 4 ribu ++ tu berbaloi la untuk celik, dr kena buat spek tetiap tahun pun sampai lima enam ratus gak, lelama tak ke ribu riban gak..:)..

    ReplyDelete
  6. herm.. intested.. nk simpan duit dlu r.. harga dia mengikut tahap kerabunan ka rabun sket or banyak pun sama gak??

    ReplyDelete
  7. x, dia ikut jenis mata..sib baik aku dpt murah..x silap aku skrg ada promosi kot, dlm rm3000++ dua2 mata..kalau hg nak leh chek dulu..bru tau brp kena..then bleh simpan duit..

    ReplyDelete
  8. wah... nak gak tahu la berpaa yek kos..
    sumi ni kan..selalu patah jer spek mata, nak pulak anak semakin lasak...
    ades.....

    leh share tak info sikit...
    emel sumi di sumijelly99@yahoo.com

    thanks yek..kerana sudi berkongsi pengalaman ni...

    Sumijelly.com

    ReplyDelete
  9. sumi..tgk email ye, lnda dah balas..:)

    ReplyDelete
  10. burn, if u dont mind, bole bgtau tak berapa kos tuk lasik op tu..

    ReplyDelete
  11. salam kak..shera dah lama cari lasik ni...
    sbb mak shera nk sgt buat rawatan ni..tpi xde info..ermm..blh x akak share dgn shera.. ini email shera (irapinkgizl@yahoo.com).. shera just nak taw tempat dgn no fon skali :).. terimakasih

    ReplyDelete

pendapat kwn2 amcm..???

MAI LA KLIK